„Játék az élet” – videójátékok a társadalomban és a tudományban

Dátum: július 1, 2021 3:49 du.
Kategória: ,

A videójátékok megjelenése a társadalomban – Konferencia-előadások Bevezető a konferencia előadásai alapján készült tanulmányokhoz A videójátékok tagadhatatlanul a 21. századi digitális kultúra meghatározó elemei, amelyekre napjainkban komoly gazdasági húzóerővel bíró szórakoztatóipari ágazat épül. Ma már nem ritkaság, hogy a régóta várt A-listás játékok megjelenése vezető hír a hírportálokon, mint ahogy az sem, hogy a kiadókkal, […]

Bővebben...

A videójátékok vallási vonatkozásai: tartalmak, hatások, egyházi reakciók

Dátum: július 1, 2021 3:49 du.
Kulcsszavak: populáris kultúra, szimuláció, vallási szimbólumok, vallási tartalmak,
Kategória: ,

1. Vallás – populáris kultúra – videójátékok A videójátékokat a médiaelméleti szakirodalom a populáris kultúra kérdéskörében tárgyalja.1 Ennek megállapítása azért fontos, mert segíti a vallási tartalmak és a videójátékok kapcsola­tának kontextualizálását, ugyanis a populáris kultúrában széles körben és régóta jelentek meg vallásos tartalmak. Mind a mozi, mind a televízió vonatkozásában megjelentek bibliai témák népszerű filmekben […]

Bővebben...

Gaming és nyelvészet: a videójátékok nyelvi környezetének vizsgálata

Dátum: július 1, 2021 3:49 du.
Kulcsszavak: nyelvészet, szókincs, videójáték,
Kategória: ,

  1. A videójátékokról általában 1.1. A játékosok Játszva tanulni – sokszor halljuk ezt a kifejezést, bár nem mindig a videójátékokra gondolnak ezzel kapcsolatban. Ennek egyik oka az, hogy a videójátékos szubkultúra az internet és a mobileszközök elterjedésével kezdett csak el zárt közösségből nyitottabbá válni, és ez a folyamat ma is tart. A zártság egyik […]

Bővebben...

Az identitás és a társas normák szerepe a videójáték-felhasználók motivációinak hátterében

Dátum: július 1, 2021 3:50 du.
Kulcsszavak: cyberbullying, gamer identitás, többszörös tudatlanság, videójáték,
Kategória: ,

1. A videójátékok és napjaink tendenciái A technológiai eszközök folyamatos fejlődése számos területen változtatja meg az emberek életét a mindennapokban. Az internet-hozzáférést biztosító eszközök egyre inkább elterjednek, ami módosítja a kommunikációs szokásokat és a munkavégzés jellemzőit, emellett új módokat biztosít a szabadidő eltöltésére. Ezekkel a változásokkal egy időben a társas környezet is formálódik, ami hatással […]

Bővebben...

Videójátékok, szimulációk és a tapasztalati tanulás kapcsolata

1. Bevezetés Évekkel a számítógépes játékokat körüllengő kulturális pánik lecsengése után még mindig ambivalens a számítógépen való játék társadalmi státusza. Philip Zimbardo a videójátékok, a pornó és a drogok háromszögét tekinti felelősnek a „férfiasság hanyatlásáért” Man (Dis)connected című 2015-ös könyvében,1 2018-ban pedig az Egészségügyi Világszervezet által kiadott Betegségek nemzetközi osztályozása (BNO) 11. kiadásában hivatalosan is […]

Bővebben...

Játékfüggőség

„Van egy sor olyan technika, amelyeket a technológiai iparban az elkötelezettség megteremtésének álcája alatt használnak, és amelyek más problémákat, például a függőséget leplezik. Ezek alapvetően az emberi elme mélyebben rejlő ösztöneinek eltérítéséről szólnak.” (Tristan Harris)   1. Bevezetés A médiahasználati kutatások alapján a videójátékok dobogós helyen szerepelnek a gyerekek médiafogyasztásában. Az angol médiahatóság, az Ofcom […]

Bővebben...

A játék joga

Dátum: július 1, 2021 3:51 du.
Kulcsszavak: disztribúciós platform, közvetítő szolgáltató, streaming, szerzői jog, videójáték,
Kategória: ,

1. Bevezetés A videójáték olyan interaktív szoftver, amely számtalan ember számára nyújt kikapcsolódási lehetőséget a világ minden régiójában. Statisztikai adatok azt mutatják, hogy a videójáték-ipar bevételei folyamatosan növekednek, 2020-ban az ágazat globálisan 159,3 milliárd amerikai dollár bevételt termelt.1 A videójáték-ipar a koronavírus-járvány egyik nyertese, hiszen az ott­honukba kényszerült emberek a digitális világ által nyújtott új […]

Bővebben...

Az internet-hozzáférés korlátozásának gyakorlata az Emberi Jogok Európai Bírósága előtt

1. Bevezetés Általánosan elfogadott, hogy az internet számos módon hat az életünkre, és nemcsak elképesztő mennyiségű információhoz biztosít azonnali hozzáférést, hanem átalakította az államról, a gazdaságról és az oktatásról alkotott fogalmainkat, valamint kihatott emberi kapcsolatainkra és napjaink világával kapcsolatos szorongásainkra is. „Az internet által megnyitott kommunikációs lehetőségek tárháza közül én a közösségi média ki­alakulását emelném ki, […]

Bővebben...

Szerzői jogi „user-szabadságok” a globális tartalommegosztó platformokon

1. Bevezetés Az Országgyűlés 2021. április 27-én fogadta el a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény és a szerzői jogok és a szerzői joghoz kapcsolódó jogok közös kezeléséről szóló 2016. évi XCIII. törvény jogharmonizációs célú módosításáról szóló 2021. évi XXXVII. törvényt. A jogszabály a hazai jogalkalmazói tapasztalatokból kiindulva jelentős lépéseket tett a magyar szerzői jogi […]

Bővebben...

Mephisto hamarosan ötvenéves

Dátum: július 1, 2021 3:52 du.
Kulcsszavak: alkotás szabadsága, művészeti élet szabadsága, személyiségi jogok, szerzői jog,
Kategória: ,

Ha az irodalmi művet csupán a szerző önkifejezésének tartjuk, és nem látjuk, hogy az az olvasónak címzett kommunikáció, az irodalmi alkotás elveszti jelentését. (Colin Duriez)   A művészeti élet szabadságának vizsgálata a jogtudomány azon területei közé tartozik, amelyek bár folyamatosan alakulnak és igazodnak az új szemléletekhez, felfedezhető bennük egyfajta állandóság és mögöttes mondanivaló, amely miatt […]

Bővebben...